بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا- روز دوشنبه دوم دی ماه نشست رونمایی و بررسی تاریخچه «دیگردوستی دوستی موثر» نوشته پیتر سینگر با آستان مصطفی ملکیانو محمدرضا جلائی پور، بوسیله همت موسسه دارالاکرام و نشر نی در تالار همایش اتیکت و هنر برگزار شد.
 
محمدرضا جلائی پور داخل ابتدای سخنان خویشتن در این نشست با اشاره بوسیله جابجایی دردناک فرهاد و آزاد خسروی، دو برادر کولبر کرد، گفت: شاید اگر ایرانیان کمی جدی تر درون مملکت دیگردوستی موثر عمل می کردند این رخداد پدید نمی آمد. او مواردی همانند بورسیه کولبران و تنگ کردن آوردن بخاطر پذیرش قوانینی بوسیله نفع کولبران را از جمله اقدامات جمعی و نهادی ای دانست که می تواند به خشکی امدن وضعیت زندگی کولبران تاثیر مثبتی داشته باشد.
 
او با ذکر این نکته که «دیگردوستی موثر» قوی ترین پویش صدقه داخل دهه اخیر در دنیای غرب بوده است گفت: ایده این پوشش بی نهایت ساده است. این که همه باید تقلا کنیم بیشترین نه امکان پذیر را برسانیم و برای تخمین آنکه بیشترین خیر را چه طرز کار می رساند نیازمند شواهد عقلانی مبتنی کنار شواهد تجربی هستیم.
 
او افزود: نشانی «دیگردوستی موثر» اولین وهله در سال ۲۰۱۳ توسط ویلیام مکسکی به حکم محزون شد. پیش از آن البته اگر چه سینگر از این نشانی بهره نمی برد ولی درون کتابی که در سال ۲۰۰۹ با نام «زندگی ای که می توانی نجات دهی» منتشر کرد و همچنین در مقاله ای از او که در سال ۱۹۷۲ منتشر شده است پایه های این بحث را شکل داد. استدلال او نیز ساده است؛ اگر می توانیم جلوی اتفاق قباحت را در مورد دیگران بگیریم عاری آنکه خودمان چیزی که اخلاقاً مهمتر است را تحت پا نگذاریم، اخلاقاً موظف هستیم این طور کنیم.
 
جلائی پور گفت: استفسار دیگردوستی موثر این است که ما چگونه می توانیم از منابعمان بیشترین خیر مقدور را به شکل طرز کار به دیگران برساند. این پرسش به خشکی امدن دو پیش فرض استوار است. اول اینکه ما پس از تامین نیازهامان، موظف هستیم از هزینه های تجملی خویشتن بکاهیم و بوسیله دیگران مدد برسانیم. دومین پیش تخیل هم این است که همه اقدامات خیر به یک حد تاثیر ندارند و ما موظف هستیم موثرترین اقدامات را بشناسیم و به آنها عمل کنیم.
 
این بینش آموخته علوم اجتماعی با اشاره به آزمایش ها معنی و مثال هایی که سینگر در کتاب خود دارد به قابلیت اقناع این آثار اشاره کرد و گفت: برای من همیشه سوال بوده است که در حوزه اخلاق یاری رسانی کتاب های که موثرتر هستند و سودا آنها در سطح جهانی همچنین نشان داده است نصیب و قسمت فراوان ترین به آنها شده است کمتر به فارسی ترجمه می شوند. این کتاب یکی از آن آثار است که می تواند سیلان زندگی شما را تحول دهد.
 
به گفته او، ایده دیگردوستی موثر از حول و حوش ده سال پیش به جنبشی تبدیل شده که در دانشگاه های بزرگ جهان و شهرهای بزرگ اروپای غربی و آمریکای شمالی ساختارهایی را لباس داده و ده ها هزار سرپرست دارد. کسانی که به این تیک پیوسته اند بر ساده زیستی اصرار فراوانی هست و بوسیله ویژه بخشی از درآمد برای دیگردوستی کاری و یا انتخاب شغلی که در راستای خاصیت دیگردوستانه باشد و نیز اختصاص قدری از بدن از عموم خون یا عدد استخوان به دیگردوستی مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش بسیار وعظ می شود. گرایش این است که با سرایت این تاریخ به فارسی، در ایران نیز نهادهایی بر پایه پندار این کتاب شکل بگیرد.
 
او افزود: ما در ایران با بود آنکه میزان کمکی که به سایرین می کنیم کنار محور استانداردهای جهانی قابل توجه است، به دلیل لیس شفافیت نهادهای خیریه و نیز غیرموثر بودن بسیاری از دستیار های آنها بوسیله اندازه کافی از اقدامات خیرمان نتیجه نمی گیریم و باید به راه های نوینی از جمله همین دیگردوستی موثر در مرزوبوم اقدامات حمایتی توجه بیشتری کنیم.
 
جلائی پور تو انتهای سخنان خود بوسیله شناساندن فداکار از نهادهای خیرات و آدم دوستانه ای که به خشکی امدن پایه ایده دیگردوستی کارگر در سطح گیتی لباس اندوهناک است پرداخت.

دیگر سخنران این نشست مصطفی ملکیان لله فلسفه و اخلاق وجود. او گفت غلام اعلام کرده بودم تو اب نیکخواهی و خردورزی نیت سخنرانی دارم اما بوسیله این موضوع پشیمان بودم. تو سرزمین من سخنان کاملاً عقلانی و کاملاً خیرخواهانه و اخلاقی تفسیر کردن بوسیله چیزی شبیه به مضحکه تغییر شده است. در کشوری که دومین گوهر گاز جهان و چهارمین منبع نفت جهان را دارد ما کارتن رویا و گورخواب و کولبر داریم. در کشوری که سرشار از منابع عظیم زیرزمینی و روزمینی است ما هنوز فرهاد و آزاد داریم و این قابل بردباری ازاله. من نمی دانم درون این ناحیه چه باید کرد. بوسیله چه کسی باید گفت این ملک نباید کولبر و گورخواب و کارتن خواب داشته باشد؟ در چنین وضعیتی سخن گزارش دادن از اخلاق و خیرخواهی شبیه طنز است.
 
او با این مبدا به سراغ خطبه خویشتن رفت و گفت: نکته مهمی در مرزوبوم خیررسانی مفید این است که لازمه این جنس از خیررسانی عقلانی تفکیک نیاز از خواسته است. چنین نیست که من هر چه نیاز داشته باشم بخواهم و هر چه می خواهم بوسیله آن احتیاج داشته باشم. به گمان من تفکیک حاجت از خواسته داخل فلسفه اخلاق و اساساً همگی علوم انسانی امر بسیار مهمی است.
 
ملکیان افزود: عقلانیت به سه دلیل اقتضا می بطی ء که به هنگام معاون مادی و مالی بوسیله دیگران نیازهای طرف مقابل را داخل نظر بگیریم و نه خواسته های او را. یکی به این برهان که خواسته های آدمی سرانجام ندارد و چنانچه بنا به تامین خواسته ها باشد هیچگاه وقت نمی توانیم خواسته های کسی را برآورده کنیم. اما نیازهای مردم بی نهایت نیستند. نیازها چیزهایی هستند که اگر برآورده نشوند ساختار جسمانی و ذهنی و زیستی کسی که نیازهایش برآورده نشده متلاطم خواهد شد.
 
ملکیان دومین دلیل خود را این گونه برشمرد: اساساً برآوردن خواسته های دیگران ااماً به معنای خدمت به آنها نیست. بسیاری از خواسته ها اگر برنیاورده بمانند بهترند. بنابراین دلیلی ندارد که من به روشن نظریه آدم دوستانه انجام دهم در حالی که در حال تخطی از اصول اخلاقی باشم. بر پایه اصول اخلاقی چنانچه خواسته های کسی با نیازهایش نفاق دارد این خواسته ها هستند که باید قربانی شوند.
 
این پژوهشگر افزود: غلام وقتی بوسیله نیازهای خودم اکتفا نمی کنم و به عقب خواسته ها می روم رو بوسیله تقلب و فریبکاری می آورم و این کارها که به اقتضای غبطه ما برای برآوردن خواسته ها شکل محزون اند خود عامل اتساع نیازمندی داخل جامعه است. کسی که فقیر است خود تو فقیر شدنش مجرم نیست. سرمایه دار زیاده یا درون این ماخذ مقصرتر است. چنانچه کسانی که به ثروتی رسیده اند به ضروریات عمر خود اکتفا می کردند چه بسا اینقدر علت نیازمندی و فلاکت دیگران نمی شدند تا بعد بوسیله حسب مشخص مجبور شوند به آن فقرا کمک کنند.
 
او با ذکر این نکته که این گزاره دارای نقیض است گفت: کسانی هستند که معتقدند اتفاقاً همین هرس آدم هاست که بشر را به پیش می برد ولی من با این مخالفم و فقر را برآمده از این زیاده روی می دانم.
 
ملکیان افزود: نسبتی حیات دارد میان سطح نیازمندی و سطح فرهیختگی. به همین دلیل است که بیش پیش می آید به محدودیت کمک می کنیم و همین کمک عاملی در جهت تداوم فقر او می شود. لازم است که وقتی به کسی کمک می کنیم او را بوسیله حال خود رها نکنیم و سر های نصیب بردن از آن کمک را نیز به او یاد بدهیم. باید این موضوع را همواره القا کنیم که بهترین جا وماً شیک ترین مکان نیست. یا تغذیه بر مبنای سن و وزن و طول جسم و اقتضائات دیگر باید مشخص شود و استعمال بسیار از این اقتضا از بین بردن بی جهت مال است. این نکته مهمی است که بوسیله گمان من پیتر سینگر در این کتاب به آن کمتر توجه کرده است.
 
این پژوهشگر افزود: ما بخاطر آنکه دیگران را از وضع فلاکتبار مختار کنیم باید میسر زیستی را مسابقه کنیم. در نگرش کسانی مانند ثورو ساده زیست نبودن باعث می شد نیازهای ذهنی، و ظاهری انسان بی پاسخ بماند. اندرز آنها اکتفا بوسیله حد بیولوژیک داخل تامین نیازهای مادی بود. غرض آنها از این پیشنهاد اعتلای فردی وجود ولی کم کم ما متوجه شدیم که ساده زیستی فقرزدا هم هست. نه فقط به این انگیزه که اگر من ساده زیست باشم می توانم اضافه درآمد خود را به فقرا کمک کنم. بلکه به این برهان که دم پراکندن سبک زندگی ساده زیستی جلوی پیدایش و گسترش فقر را می گیرد.
 
ملکیان تو پاره دیگری از سخنان خویشتن با تاکید پیاده شدن این موضوع که عمل اخلاقی باید در آزادی هر چه طولانی تر صورت بگیرد گفت: لازم است ما حجم خودمان برای دهش را افزایش دهیم و همچنین نهادهای خیریه باید توجه داشته باشند که بیش از حجم فرد از او مقصود کمک نداشته باشند چرا که معاون بیش از حجم نه تنها قیمت اخلاقی ندارد که می تواند به ظلالت اخلاقی همچنین منجر شود. باید توجه کنیم که کمک کردن فقط برای بهبود زندگی اجتماعی نیست، برای آبادانی روح آدمی هم هست. ما عزب قصد دیگرگزینی نداریم، قصد خودشکوفایی بی آرامی داریم و دیگرگزینی باید به گونه ای باشد که با خودشکوفایی ما منافات نداشته باشد.
 
او در آخر گفت: آثار پیتر سینگر بوسیله گونه ای است که نمی توانید آنها را بخوانید و دچار خجالت از وضعیت خود نشوید و این خجلت و تهوع لازمه تحول است. تا تهوعی نباشد تحولی به وجود نمی آید. تاریخ های سینگر بوسیله گونه ای است که وقتی آنها را می خوانیم از خود می پرسیم اگر این ها انسان هستند ما چه هستیم؟
 
گفتنی است که در این نشست پیام های ویدئویی پیتر سینگر نویسنده کتاب و آرمین نیاکان مترجم آن نیز پخش شد

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مدرسه شورآفرین karamooz دانلود آهنگ محسن چاووشی-دانلود آهنگ آهنگ هاي جديد پاپ وسنتي نمکدون کابینت | طراحی کابینت در تهران فانوس وکتور سایت بوقلمون ایران زمین ایمنی هواپیمایی شورای دانش آموزی دبیرستان پیام شهید شهر سورشجان